Skip to main content

Wat is remarketing?

Het is geen onbekend verschijnsel: na het online shoppen kom je ineens overal advertenties tegen van de webwinkel die je recentelijk hebt bezocht. Dit wordt nog wel eens als irritant ervaren. Toch blijven bedrijven het inzetten. In de meeste gevallen converteert slechts 2% van de websitebezoekers bij het eerste bezoek. Dat betekent dat maar liefst 98% van de bezoekers de website verlaat zonder een conversie (zoals een aankoop of een ingevuld formulier) te hebben verricht. Het is natuurlijk vrij normaal dat een bezoeker niet meteen bij de eerste de beste website een aankoop doet. Men wil zich natuurlijk eerst even oriënteren. Het feit dat het overgrote deel van de bezoekers niet direct converteert, wil echter niet zeggen dat ze dit later ook niet gaan doen. Er gaat eerst wat bedenktijd overheen. Het is voor bedrijven een gemiste kans als deze bezoekers niet nogmaals worden benaderd. Dat nogmaals benaderen kan dus met remarketing.

 

Wat is remarketing

 

Wat is remarketing?
Voormalige bezoekers van je website, zijn natuurlijk ontzettend interessant voor jou. Zij hebben namelijk al interesse in jouw product of dienst getoond. Hier wil je je dan ook graag op richten. Remarketing is een mooie advertentiemogelijkheid van ondere andere Google AdWords, Facebook, LinkedIn en YouTube. Remarketing is een online marketingmethode die het mogelijk maakt om relatief goedkoop de verkoop van je diensten en/of producten te stimuleren. Door middel van cookies laat remarketing je gericht adverteren op bezoekers die al eerder je website bezocht hebben.

Nadat de bezoekers je website hebben verlaten, komen ze elders op het internet jouw advertenties tegen. Dit alles met het uiteindelijke doel om deze bezoekers wederom op je website te krijgen en daardoor het aantal conversies op je website te verhogen. Oftewel, potentiële klanten aansporen tot de aanschaf van je dienst of product.

Remarketing wordt ook wel ‘retargeting’ genoemd en valt onder behavorial targetting.

 

 

Wat zijn de bekendste mogelijkheden van remarketing?

 

1. Google AdWords remarketing
Google AdWords vertoont tekstadvertenties via Google Search en beeldadvertenties via het Google Display Netwerk (met het adverteren in het Display Netwerk van Google, adverteer je op andere websites met een tekst- of beeldadvertentie). Met deze advertentiemogelijkheden zorgt Google dus voor nieuw verkeer naar websites van adverteerders.

Vanaf de introductie van remarketing biedt Google ook de mogelijkheid om voormalige websitebezoekers opnieuw te benaderen. Hier betaal je pas voor wanneer die bezoeker wederom besluit om op jouw advertentie te klikken. In eerste instantie kon dat alleen via het display netwerk. Later kon dat ook in het zoeknetwerk, ook wel RLSA (Remarketinglijsten voor zoekadvertenties) genoemd.

Met RLSA kun je bijvoorbeeld voor een tweede klik op een zoekwoord meer betalen. Iemand die voor de tweede keer zoekt, is in veel gevallen dichter bij het conversiemoment dan iemand die voor de eerste keer op je website of webshop terechtkomt, dus meer waard.

2. Facebook remarketing
Retargeting op Facebook werkt op dezelfde manier als retargeting via google. Je bereikt je websitebezoeker opnieuw. Echter gebeurt dat alleen met advertenties op Facebook.

Met meer dan 11 miljoen Nederlandse gebruikers is de kans groot dat jouw doelgroep zich op Facebook bevindt. Aangezien deze gebruikers soms vele uren per maand (of zelfs per dag) op Facebook besteden, is de kans groot dat zij jouw remarketing advertenties te zien krijgen. Om deze doelgroep te kunnen benaderen, moet je in je Facebook advertentiebeheer een conversiecode oftewel pixel aanmaken. Deze pixel plaats je uiteindelijk op de pagina’s van je website die je wilt tracken. Vervolgens kun je in Facebook een doelgroep aanmaken bestaande uit mensen die je website hebben bezocht. Daar wil je immers je remarketing advertentie op toepassen. Zodra je deze doelgroep hebt aangemaakt, kun je een advertentie gaan opzetten. Je kunt hier met je tekst en afbeeldingen heel specifiek op de interesses van je doelgroep richten, dus maak hier ook gebruik van. Hoe relevanter de advertenties, hoe eerder het de aandacht trekt.

3. LinkedIn remarketing
LinkedIn remarketing komt in grote lijnen overeen met Facebook remarketing. Ook hierbij moet er een conversiecode (bij LinkedIn heet dit Insight Tag) op de website worden geplaatst. Deze tag gaat uiteindelijk bijhouden wie er allemaal op je website is geweest. Aan de hand van deze gegevens kan er net zoals bij Facebook een doelgroep worden aangemaakt. Dit kan aan de hand van de doelgroepen van de website, maar het is ook een optie om een e-maillijst in te voeren. Zodra de doelgroep is aangemaakt, kan deze worden gekoppeld aan een campagne.

4. YouTube remarketing
Ook in YouTube is het mogelijk om gepersonaliseerde advertenties aan kijkers te laten zien op basis van hun eerdere interacties. Dit staat bekend als videoremarketing en dit zijn de filmpjes die je na 5 seconden weg kunt klikken. Gelukkig betaal je hier pas voor zodra de video helemaal of ten minste 30 seconden bekeken is. Bij YouTube moet je ook een remarketinglijst aanmaken, maar dan moet je eerst je YouTube-kanaal koppelen aan je Google AdWords-account. Zodra dat is gebeurd, kun je lijsten gaan maken met mensen die bijvoorbeeld een video bekeken hebben via een kanaal, een kanaalpagina bezocht hebben, een video geliked hebben via een kanaal of gereageerd hebben op een video via een kanaal. Deze lijsten kun je vervolgens gebruiken voor de targetinstellingen van nieuwe of bestaande campagnes.

 

In onze volgende blog gaan we in op waarom remarketing een belangrijk optie is in jouw online strategie.

 

Lees meer